Tittel 101 litteraturdidaktiske grep: om å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
Serie
År
Noter Hva vil det si å være litteraturlærer i dagens skole? Hva skal være litteraturundervisningens funksjoner og mål? Hvilke tekster gjelder som litteratur, og hva er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget etter Kunnskapsløftet? Dette og andre grunnleggende norskfaglige spørsmål er utgangspunktet for bokas første del, som består av tematiske artikler om den litterære kanon, retoriske analyser i norskfaget, elevers visuelle tekstkompetanse og kritisk literacy i den digitale tekstkulturen. Økokritisk orientert litteraturundervisning blir også drøftet, samt hvordan vektlegging av stedsdimensjonen kan berike forståelsen og opplevelsen av litteraturhistorien. Mens første del av boka består av vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, inneholder andre del 101 litteraturdidaktiske grep. Her bindes teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske oppleggene gir et rikt og variert repertoar som læreren kan benytte i litteraturundervisningen. 101 litteraturdidaktiske grep bidrar med ny forskning på feltet. Bokas målgrupper er forskere, lærerutdannere, lærere og studenter. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med litteraturdidaktikk i hele det 13-årige skoleløpet.
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00002344nam 22003131 4500
*00112891
*008200214s2018 no ar 00mul 9
*020 $a978-82-450-2382-4$bh.
*0820 $a807.1$zh$223/nor
*096 $aOAHPAHEDDJIIDGIRJERÁDJU
*24500$a101 litteraturdidaktiske grep$bom å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa$cKåre Kverndokken (red.)
*260 $aBergen$bFagbokforl.$aOslo$bLandslaget for norskundervisning$c2018
*300 $a395 s.$bill.
*440 0$a101-serien
*520 $aHva vil det si å være litteraturlærer i dagens skole? Hva skal være litteraturundervisningens funksjoner og mål? Hvilke tekster gjelder som litteratur, og hva er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget etter Kunnskapsløftet? Dette og andre grunnleggende norskfaglige spørsmål er utgangspunktet for bokas første del, som består av tematiske artikler om den litterære kanon, retoriske analyser i norskfaget, elevers visuelle tekstkompetanse og kritisk literacy i den digitale tekstkulturen. Økokritisk orientert litteraturundervisning blir også drøftet, samt hvordan vektlegging av stedsdimensjonen kan berike forståelsen og opplevelsen av litteraturhistorien. Mens første del av boka består av vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, inneholder andre del 101 litteraturdidaktiske grep. Her bindes teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske oppleggene gir et rikt og variert repertoar som læreren kan benytte i litteraturundervisningen. 101 litteraturdidaktiske grep bidrar med ny forskning på feltet. Bokas målgrupper er forskere, lærerutdannere, lærere og studenter. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med litteraturdidaktikk i hele det 13-årige skoleløpet.
*650 0$aLitteraturformidling$2Bokbasen AS$9nob
*650 $aGirjjálašvuođagaskkusteapmi
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 $aOahpahusmetodihkka
*650 0$aGrunnskolen $2Bokbasen AS$9nob
*650 $aVuođđoskuvla
*653 $aSkjønnlitteratur
*653 $aČáppagirjjálašvuohta
*655 $aLærerveiledning
*699 $aNorsk
*70010$aKverndokken, Kåre$d1947-$jNO$0(NO-TrBIB)90333951$ered.$8m
*7400 $aHundre og en litteraturdidaktiske grep
*7400 $aEtt hundre og en litteraturdidaktiske grep
*850 $aSami Joatkkskuvla
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening