Tittel Àvdnet: samiske tema i skole og utdanning
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Det er behov for mer kunnskap om hvordan vi i lærerutdanningene og skolen kan jobbe faglig og didaktisk med samiske temaer. Samisk historie, kultur og samfunn har en vesentlig plass i både Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanningene og i LK20. Men hvordan kan samiske emner inkluderes i fagdidaktiske praksiser i et bredt spekter av skolefag og lærerutdanningsfag? Forfatterne presenterer teoretiske perspektiver og praktiske eksempler, og viser hvorfor det er viktig å integrere samiske tema i skole- og lærerutdanningsfag. Samtidig ønsker de å inspirere leseren til å utforske hvordan urfolksperspektiver kan inkluderes i undervisningen. Forfatterne drøfter faglige og didaktiske temaer knyttet til samisk historie, kultur og samfunnsforhold i samfunnsfag, naturfag, pedagogikk, matematikk, språkfagene og praktiske-estetiske fag. Ávdnet er den første boka som systematisk og forskningsbasert tar for seg emner knyttet til vårt historiske mangfold, og utforsker didaktiske praksiser med utgangs[1]punkt i møtet mellom samer, kvener og nordmenn. Dette mangfoldet har satt sine tydelige spor i samfunnet, og erfaringene som er skapt i møtene mellom de ulike kulturene gir et vesentlig bidrag til forståelsen av samfunn, skole og lærerutdanning i Norge i dag. Målgruppa for boka er lærerstudenter, lærerutdannere og lærere i hele landet. Boka er også relevant for andre med allmenn interesse for samisk samfunn, historie og kultur og urfolks rolle innenfor skole og utdanning.
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00002613nam 22002891 4500
*00113628
*008230119s2023 no ar 00nob 9
*020 $a978-82-15-05804-7$bheftet
*0820 $a370.117$zh$223/nor
*096 $aPED 370.117 ÁVD
*24500$aÀvdnet$bsamiske tema i skole og utdanning$credigert av Gøril Figenschou, Silje Solheim Karlsen, Helge Christian Pedersen
*260 $aOslo$bUniversitetsforlaget$c2023
*300 $a326 sider$billustrasjoner
*520 $aDet er behov for mer kunnskap om hvordan vi i lærerutdanningene og skolen kan jobbe faglig og didaktisk med samiske temaer. Samisk historie, kultur og samfunn har en vesentlig plass i både Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanningene og i LK20. Men hvordan kan samiske emner inkluderes i fagdidaktiske praksiser i et bredt spekter av skolefag og lærerutdanningsfag? Forfatterne presenterer teoretiske perspektiver og praktiske eksempler, og viser hvorfor det er viktig å integrere samiske tema i skole- og lærerutdanningsfag. Samtidig ønsker de å inspirere leseren til å utforske hvordan urfolksperspektiver kan inkluderes i undervisningen. Forfatterne drøfter faglige og didaktiske temaer knyttet til samisk historie, kultur og samfunnsforhold i samfunnsfag, naturfag, pedagogikk, matematikk, språkfagene og praktiske-estetiske fag. Ávdnet er den første boka som systematisk og forskningsbasert tar for seg emner knyttet til vårt historiske mangfold, og utforsker didaktiske praksiser med utgangs[1]punkt i møtet mellom samer, kvener og nordmenn. Dette mangfoldet har satt sine tydelige spor i samfunnet, og erfaringene som er skapt i møtene mellom de ulike kulturene gir et vesentlig bidrag til forståelsen av samfunn, skole og lærerutdanning i Norge i dag. Målgruppa for boka er lærerstudenter, lærerutdannere og lærere i hele landet. Boka er også relevant for andre med allmenn interesse for samisk samfunn, historie og kultur og urfolks rolle innenfor skole og utdanning.
*650 0$aFlerkulturell pedagogikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aMáŋggakultuvrralaš pedagogihkka
*650 $aSkole
*650 $aSkuvla
*650 0$aSamer$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSápmelaččat
*699 $aPedagogikk
*70010$aFigenschou, Gøril$d1972-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)3067304$8f
*70010$aKarlsen, Silje Solheim$d1976-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)1015357$8f
*70010$aPedersen, Helge Christian$d1971-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)97040199$8m
*850 $aSami Joatkkskuvla
*90010$aKarlsen, Silje S.$zKarlsen, Silje Solheim$jNO
*90010$aSolheim Karlsen, Silje$zKarlsen, Silje Solheim$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening